Hej Niels,
Ja er meget enig i at det er en jungle.
De checks jeg normalt laver er:
1. hvis kataloget er mere end et par måneder gammel, har det fået tildelt Pagerank? hvis nej smutter jeg videre.
2. er kataloget i stand til at sende pagerank nedad i sin egen struktur - check undersider (kategorier og detaljesider), hvis nej videre.
3. Bliver detaljesiderne indekseret i Google. (lav :site søgning) Hvis kataloget ikke er stærkt nok bliver det nok ikke crawlet og indekseret tilstrækkeligt.
4. Fx. kigger jeg i tilmeldingsbunken - finder et link der er godkendt indenfor ca. 14 dage.. Har Google ikke fanget linket endnu går jeg videre.
5. Hvilke tilmeldinger bliver godkendt i kataloget.. Godkender det skidt og kanel smutter jeg videre.
Ja det er lidt af en process og chancen er nok noget lig 1/5 for at finde et godt katalog i sådanne lister.
Du kan prøve at blive moderator på DMOZ, men det er meget afhængigt af niche om man kan komme nemt ind. Søger du på en lille top-level kategori uden nogen anden redaktør er chancen god nok, men er det mere specifikt emne (større kategori) er det nok meget svært at komme direkte ind fra gaden og admin den.
Et tip jeg har læse et andet sted, er faktisk at ansøge om at blive redaktør i den kategori du selv skal bruge, og i processen skal du forslå 3 sites - her medtager du din egen side... Nogle mener disse links i redaktør tilmeldingsprocessen har en højere kvalitet end de normale tilmeldinger der kommer ind.. Flere har oplevet at blive afvist som redaktør, men har set at deres eget site blev godkendt i processen.
Editeret af DanskeLinks - 05 Jun 2009 kl. 10:17